Högskoleprovet – för oss lata jävlar med andra betyg än enbart A

Drygt 69 000 var anmälda till höstens upplaga av högskoleprovet. Ett prov som kan innebära väldigt mycket, en utbildning, en framtid. För mig var det femte gången jag tog provet. Den här gången kändes det bra. Jag hade flyt i vissa delar och uppnådde det resultatet jag ville ha, ett resultat som kommer ta mig till den högskola jag vill in på. Det var också femte gången i rad som jag fick högsta resultatet möjligt på den kvantitativa delen (matte) enligt normeringen (en skala mellan 0,0-2,0, där poängen översätts). 78/80 rätt den här gången.

Jag blev klar med 9ans matte när jag gick i 5an. Sedan dess har jag arbetat med gymnasiematte i snart 7 år. Jag tappade intresset och lät de andra komma ikapp. Mina föräldrar kallar det slöseri på talang, jag vet inte vad jag ska kalla det. Matte är skittråkigt, på riktigt. Vad jag menar med det här stycket är inte att skryta om hur duktig jag var, utan att visa var jag ligger och vad som ligger bakom 2,0 på mattedelen fem gånger i rad.

Vad jag gillar med högskoleprovsmatten är att den är enkel, jag vet hur jag tacklar uppgiften så fort jag ser den och lösandet går av automatik. Som tävlingsmänniska sporrar högskoleprovet mig mycket mer än vanliga prov eftersom det ger ett direkt resultat, tillämpbart i alla svenska högre utbildningar.

I mitt kompisgäng kör vi vid varje högskoleprov en tävling inbördes. Vi kallar det ”paj-racet” och det går till som så att det koras en vinnare, personen med högst resultat. Varje person som inte vann är tvungen att baka en paj till vinnaren och lämna över vid en skollunch. Den här gången kommer Denny få 7 olika pajer att dela med sig på lunchen. En extra motivation för provet som alla egentligen tjänar på.

[kz_feature]http://kzine.se/wp-content/uploads/2014/12/sz6e8d77-2-arlima_mw1600.jpg[/kz_feature]

De flesta som gör mattedelen har en sak gemensamt, de drabbas av tidsnöd och tvingas stressa igenom uppgifter vilket leder till ett sämre resultat. Jag älskar högskoleprovet och känner att flera borde göra provet när lärarna ger överdrivet svåra prov och orättvisa betyg. Högskoleprovet är inte för alla men det är enkelt att förbättra sig. Gör man provet flera gånger så är chansen stor att man får bättre resultat för varje gång. Jag tänker ta friheten att kalla mig expert på just den kvantitativa delen, jag vet hur man ska tänka för att lösa uppgifterna. Jag tänker nu erbjuda ett tillfälle, ungefär som en vanlig mattelektion men som bara handlar om den kvantitativa delen av högskoleprovet, för att gå igenom och hjälpa folk som ska göra provet för första gången eller vill höja sitt resultat. Det vill säga om det finns intresse.

Se till att gilla posten om ni är intresserade. Vid fler än 15 stycken så försöker jag boka upp ett klassrum och gå ut med information om var och när, troligtvis på en tisdag. Om det efteråt skulle kännas som om det hade hjälpt med ännu ett tillfälle är det möjligt att ett sådant schemaläggs när provet nalkas i vår. Jag har massa knep och goda råd när det kommer till provet så tveka inte, vare sig du går i sam, hum, natur, ettan, tvåan eller trean. Observera dock att eftersom högskoleprovet skrivs på svenska så kommer även genomgången hållas på svenska.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *