“Ettusentvåhundra kronor” ekade det i klassrummet efter att min mattelärare sagt att vi själva måste betala för en grafräknare. En summa större än ens studiebidrag. En summa pengar som många inte har. I alla fall inte nu. Läraren betonade att den skulle behövas snart, och att den billigare varianten inte skulle ta oss långt. Inte nog med det nya studietempot, de nya lärarna och den nya miljön – utan nu lade även skolan ekonomisk press på somliga av oss. Vi lämnades utan alternativ.
Räknaren är ett krav för att kunna lyckas med matten på gymnasienivå. Ett krav som Lucas Berglund, en elev som gick på Kungsholmen förra året, skrev om i sin debattartikel på SVT. En artikel som många av oss relaterade till och såg på med stolthet. Lucas viktiga synpunkter och argument ska inte läggas åt sidan, utan tas på allvar.
Det är fel av skolan att kräva en sådan ekonomisk insats av elever med så pass olika ekonomisk bakgrund. Särskilt när det rör sig om ett väsentligt läromedel som alla förväntas ha. Ingen elev ska behöva bära på den bördan, eller skämmas för att pengarna inte räcker till.
Kan vi elever göra något åt denna ekonomiska börda? Svaret är ja! Vi på Kzine och kåren har bestämt oss för att äntligen ta tag i saken. Nu lanserar vi på projektet “KG Re-Calculate” – där man som nybliven elev kommer kunna ha möjligheten att låna, få eller köpa en grafräknare av b.la treor eller någon som läst klart samtliga mattekurser. Med hänsyn till elevernas ekonomiska situation kommer de grafräknare som säljs att göra det till ett mycket snällare pris. Den 29:e augusti dyker en facebookgrupp vid namn ”KG Re-Calculate” upp, där miniräknarprojektet kommer att drivas.