Stina Karlsson går tredje året på Kungsholmens Gymnasium men är samtidigt affärskreatör och arbetar med Fundraising. Hon är den som står bakom ”One Minute Inspirations”, ett program som riktar sig entreprenörer med ADHD.Vi träffas i KZINE Radios studio för en snabb intervju, då hon har ett fullspäckat schema och ska iväg inom kort. Vi pratar lite om hennes tidigare engagemang.
”Jag har hållt på lite med fundraising och sånt, jag tycker att det är viktigt med att etablera små företag, det är svårt att starta om man inte har rätt resurser.”
Stina har själv ADHD och dyslexi, men tycker inte att hinderna i sig är det enda problematiska, utan även fördommar som folk tenderar ha mot personer med diagnoserna.
”Jag har nu gått vidare till att ha grupper för entreprenörer som har ADHD, folk har en dålig bild och tänker att de är dem som är slöa och inaktiva. Det är väldigt synd och jag försöker vända på det.”
Stina har även varit aktiv i organisationer som European Youth Parliament och KGs egna idrottsförening, KGIF. Där har hon inte bara sysslat med Fundraising utan även marketing. Ett exempel är ett uppmärksammat videoklipp som informerar om projektet och belyser vikten av unga entreprenörer.
”Det är då kampanjen för att synas på sociala medier och Youtube, det är runt 5000 personer som har kollat på den.”
Stina är i dagsläget även aktuell med att vara en av finalisterna till ”Årets Affärskreatör”, en tävling organiserat av Handelshögskolan i Stockholm, där det främsta priset är en plats på den nämnda skolan. Hon berättar lite om bakgrunden till hennes ansökan. Det började med att en professor hade ringt henne och frågat om hon ville delta, att det var över 300 som sökte var inget problem.
”Min kompis hade rekommenderat mig och de ringde mig fyra timmar innan innan det skulle stängas, så jag fick utökat åtta timmar innan för att skriva ihop CV och personlig text. Sedan ringde de mig tre dagar senare och sa att jag var i finalen, då hade de valt ut elva finalister som gått vidare.”
Var och en kan även rösta på Stina Karlsson i tävlingen via Handelshögskolans hemsida. En vinst i tävlingen är inte det enda hon ser som kan främja hennes engagemang, hon ser även gärna en samarbetspartner från KG.
”Det vore jättespännande om någon skulle vilja jobba med mig, så om någon skulle vilja kolla hur det ser ut i fundraising och marketingvärlden så kontakta mig gärna och läs igenom min Handelsprofil. Jag tycker det är roligt med frågor också om någon skulle vilja engagera sig i sådana typer av projekt.”
Efter den korta intrevjun måste Stina vidare. Det är tydligt att hon kommer att arbeta hårt och mycket oavsett hur det går i tävlingen, med eller utan en eller flera KGare vid hennes sida. Ett engagemang som inte alls är ovanligt på Kungsholmens Gymnasium.