På sex år har Earth Hour gått från att vara ett initiativ taget av en lokal grupp i Sydney till att vara världens största klimatmanifestation som förenar över 7000 städer i över 152 olika länder. Nu på lördag är det återigen dags att släcka lamporna.
Initiativet till en klimatkampanj föddes redan år 2004 då WWF Australia och en reklambyrå funderade över hur man skulle få de australiska medborgarna att engagera sig mer i klimatfrågan. Idén om en stor elavstängning blev sedan till verklighet år 2007, då Earth Hour hölls för första gången i Sydney den 31 mars mellan klockan 19.30 och 20.30 lokal tid. Resultatet blev att 2 miljoner människor och 2000 företag tillsammans minskade Sydneys elförbrukning med 10,2 procent.
Året därpå planerade man att göra eventet nationellt, men succén visade sig vara stor även utanför Sydney och andra länder började anmäla sitt intresse till den stora nedsläckningskampanjen. Den 29 mars ägde den andra Earth Hour rum mellan klockan 20.00 och 21.00. Runt 400 städer i mer än 35 olika länder deltog. Örebro kommun deltog som enda svensk kommun detta år.
Ytterligare ett år senare blev Earth Hour större än någonsin. Hundratals miljoner människor i över 4000 städer i 88 länder släckte ner sina hem och kända landmärken världen över befann sig i en timma i totalt mörker. År 2009 var även det första året då Sverige officiellt deltog i Earth Hour, med ungefär en halv miljon nedsläckta hushåll. Förra året släckte över hälften av alla svenskar sina lampor.
Men vad är Earth Hour då, egentligen? Syftet med den tidszonsanpassade kampanjen är att skicka en politisk signal till samhällets makthavare om att ta klimatförändringarna på allvar. Det är alltså inte en energisparkampanj som många kanske tror, utan ett sätt att uppmärksamma och engagera i klimatfrågan. De globala klimatförhandlingarnas långsamhet visar tydligt att det är viktigt att vi konstant sätter press på världens ledare och lyfter klimatfrågan. Därför är det viktigt att alla är med! Ju fler som deltar i Earth Hour och släcker ljuset, desto starkare blir signalen till politikerna.
Earth Hour handlar inte bara om att under den enda timmen visa ett miljöengagemang och släcka ljuset, vilket även plustecknet i loggan som betyder ”beyond the hour” tyder på. Earth Hour handlar också om nya vanor. Nya klimatsmarta vanor. Därför har WWF i år lanserat ytterligare en kampanj hand i hand med Earth Hour, ”I Will If You Will”, som trycker på att man ska förändra sina beteenden även bortom Earth Hour-timmen. ”I Will If You Will” går ut på att personer, skolor, företag och städer ska utmana andra att göra klimatsmarta val och på sikt uppnå en mätbar förändring. Så kära KG:are, se nu till att klimatutmana varandra! Tillsammans kan vi förändra och släcka ljuset för en ljusare framtid!